Magyarországon a legátláthatatlanabb a költségvetés az egész EU-ban – állítja egy friss kutatás

Uniós szinten sereghajtók vagyunk abból a szempontból, hogy az átlagpolgár mennyire könnyen tud kiigazodni azon a költségvetésen, amit a kormány részben az ő pénzéből rak össze – ez derült ki a International Budget Partnership nevű költségvetési átláthatósággal foglalkozó nemzetközi szervezet 2014-re vonatkozó felméréséből, aminek a Magyarországra vonatkozó részét a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest (KFIB) készítette. – írja az index.hu cikkében.

9850681_0bc11f69fb4ebbd8c63c7b91abb8f93b_wm

Miért ennyire átláthatatlan a magyar költségvetés?

teszi fel a kérdést az index.hu cikke:

Leginkább azért, mert a kormány a nemzetközileg elfogadott 8 legfontosabb költségvetési dokumentum közül hármat – a költségvetési irányelveket, a féléves jelentést és a polgárok költségvetését – el sem készít, a másik öt közül négynek a tartalma pedig még a balkáni országokat is magába foglaló régiónkban jellemző színvonaltól is elmarad.

Példa erre, hogy

  • nem derül ki egyértelműen, hogy milyen funkciókra (pl. oktatásra, egészségyre) mennyit költ a költségvetés,
  • a magyarázatok nagy része nem tartalmi (tehát például csak annyit árul el, hogy valamilyen költés hány százalékkal növekszik),
  • az elfogadott költségvetésben pedig nem frissülnek az indoklások (példa erre az internetadó, amit végül már nem is tudtak igazán mivel indokolni),
  • a tartalékokkal, maradványpénzekkel és az átcsoportosított pénzekkel a kormány azt csinál, amit akar: ez pedig a parlament költségvetési jogköreit csorbítja,
  • a havi jelentésekben pedig túlságosan összefolyik az államadósság szerkezetének bemutatása, tehát túl összevontan közlik a kiadásokat és az adósság összetételét.

 

 Az egyetlen kivétel a számvevőszéki jelentés, amelynek tartalma valamivel jobb színvonalú még a fejlett országok átlagánál is. A költségvetési átláthatóság lényege, hogy az állampolgárok időben, könnyen és közérthető formában hozzájutnak a közpénzekkel kapcsolatos részletes információkhoz. Jó példa arra, hogy ez hogyan nem teljesül, hogy gazdasági tárca oldalán nincs olyan oldal, ahol az összes költségvetéssel kapcsolatos dokumentumot egy helyen el lehetne érni.  
A tanulmány részletei
http://kfib.hu/hu/obs2015 http://kfib.hu/uploads/OBS2015/OBS2015_magyar_orszag-osszefoglalo.pdf

 

A Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest által közölt jelentésével kapcsolatban az NGM államtitkára a következőket fogalmazta meg:

 

Banai NGM válasza – MTI

 A Költségvetési Felelősségi Intézet sajtóközleménye.

OBS2015_kfib_sajtokozlemeny

http://kfib.hu/hu/obs2015

Madarász Csaba

A nemzetközi jó példák és gyakorlatok kincsestárát nyitja ki. Felelőssége az állampolgári mozgósítás.
Digitális demokrácia, állampolgári részvétel szakértő. Tréner, tanácsadó.